یکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۰

به مناسبت هفته کتاب صورت گرفت؛

اهدای خون توسط اهالی کتاب استان یزد

انتقال خون

همزمان با سی‌ویکمین دوره هفته کتاب و در راستای اجرای پویش «کتاب‌خون»، جمعی از کارکنان کتابخانه‌های عمومی استانی یزد با حضور در پایگاه‌ انتقال خون استان، خون خود را به بیماران نیازمند اهدا کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد، محمد محسن رفیعی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان یزد با همراهی جمعی از همکاران خود با سید محمد رضا آقایی مدیرکل انتقال خون استان دیدار و گفتگو کرد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان یزد ضمن گرامیداشت هفته کتاب گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی در راستای رسالت فرهنگی و اجتماعی خود با امضای تفاهم‌نامه با سازمان انتقال خون کشور، پویش «کتاب‌خون» راه‌اندازی کرد که در جریان این پویش فرهنگی، کتابداران و اعضای کتابخانه‌ها به کمک بیماران نیازمند به خون و فراورده‌های خونی در هفته کتاب شتافتند.

محمد محسن رفیعی اظهار داشت: همکاران ما همه‌ساله به مناسبت هفته کتاب، در حرکتی نمادین و به منظور ترویج امر خداپسندانه اهدای خون، در مراکز سازمان انتقال خود حضور می‌یابند و خون خود را اهدا می‌کنند و بسیاری از همکاران نیز این حرکت ارزشمند را در طول سال ادامه می‌دهند.

در ادامه مدیرکل انتقال خون یزد گفت: مردم این استان در اهدای خون در بین سه استان برتر کشور هستند و باید همه مروج این اقدام خداپسندانه باشیم.

وی در ادامه، اهداکنندگان خون را سربازان گمنام سلامت دانست و گفت: از هر سه نفر، یک نفر نیاز به خون دارد به طوری که از هر خانواده چهار نفره، یک نفر به تزریق خون نیازمند است.

آقایی با اشاره به اینکه ایران در زمینه فناوری انتقال خون، اهدای خون و همچنین سلامت خون در بین پنچ کشور اول جهان است، مشارکت مردم استان یزد را در زمینه اهدای خون بسیار خوب دانست.

وی به اجرای طرح سپاس و آغاز پیوند مغز استخوان در استان اشاره کرد و گفت: در راستای اجرای این طرح، خون فرد اهداکننده را گرفته و پس از جدا کردن HLA خون، ژن را تشخیص می‌دهیم که این اقدام به طور رایگان انجام می‌شود.

آقایی گفت: بنابراین نام فرد اهداکننده وارد بانک ژنتیک ایران می‌شود و اگر زمانی خون وی با خون یک فرد مبتلا به سرطان همخوانی داشته باشد یک کیسه خون از فرد گرفته شده و سلول‌های بنیادی آن را جدا کرده و به بیمار سرطانی تزریق می‌شود و بدین ترتیب پیوند مغز استخوان انجام می‌گیرد.

مدیرکل انتقال خون یزد با اشاره به طرح «کتاب کلید سلامتی» اظهار داشت: این طرح در سال۹۷ به میزبانی تمام کتابخانه‌ها و بسیاری از ادارات استان یزد با عنوان «کتاب کلید سلامتی» اجرا شد و خوشبختانه نتایج خوب و درستی هم به همراه داشت و امیدواریم با همکاری اداره کل کتابخانه ها دوباره شاهداجرای این طرح باشیم.

IMG_0844-Copy-.JPG

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
7 + 8 =